به اعتقاد کارشناسان، اردو و سفر يک فعاليت مقطعي و فوق برنامه نيست بلکه يک فرآيند آموزشي، پرورشي است که ناظر به اهداف و برنامه هاي مرتبط با سطح و مقطع تحصيلي دانش آموزان از اصلي ترين پارامتر هاي اثرگذار در حوزه ی جامعه پذيري آن ها مي باشد.بنابراين مي توان نتيجه گرفت که اردو ها و سفر هاي دانش آموزي جايگاه مهمي براي يادگيري و تمرين فعاليت هاي گروهي و آماده شدن براي مشارکت در جامعه ی گسترده ی امروز به شمار مي روند. يکي از مهم ترين آثار اين اردو ها، دور کردن دانش آموز و دانشجو از فضاي رسمي و خشک کلاس است که مي تواند با فراهم ساختن يک محيط باز و شاداب و تغيير مکان، ظرفيت مناسبي را براي بهره برداري آموزشي فراهم آورد.
«اردو» در امر آموزش با توجه به دارا بودن کيفيت ويژه ی خود، داراي ظرفيتي است که بسياري از حرف هاي ناگفته ی مدرسه را مي توان در آن گفت. طبيعي است که اردو به لحاظ روش تربيتي خاص خود در مقايسه ی با مدرسه، شيوه اي است عملي كه در جان و روان نوجوان قرار مي گيرد و شايد راز موفقيت اردو همين تفاوت اساسي روش هاي آن با روش هاي کلاسيک و نظام دار مدرسه اي باشد.
بهترین زمان برای دوست یابی در شرائط سني دانش آموزان، به خصوص دانش آموزان مقطع پايه ي اول دبيرستان است كه شخصيت اين عزيزان در حال شكل گيري است.اردو هاي برون استاني و دوري چند روزه از خانواده فرصتي است تا عزيزان مان در فراواني جمعيت دانش آموزي به اين هدف برسند. (كه این مهم فقط براي مجتمعي مانند مجتمع انرژی مثبت و با چندين واحد آموزشي مقدور است.).در كلاس های درس، زندگي، تمرين و حل مسائل زندگي جمعي آموخته مي شود. در واقع اردو هاي مجتمع پيش نياز قبولي در «كنكور زندگي» است. خوشبختانه با استقبال چشمگير خانواده ها براي ثبت نام فرزندانشان در مدارس انرژی مثبت اين امكان فراهم آمده است تا شايسته ترين ها در كنار يكديگر قرار بگيرند و از فرصتي كه براي تعامل فرهنگي ايجاد شده در جهت رشد و تعالي يكديگر استفاده بكنند.
آماده سازي برای اردو:
آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست هرکجا هست خدايا به سلامت دارش
براي بسياري از خانواده ها اين که فرزندشان مستقل از خانواده به سفري چند روزه در خارج از استان بروند تجربه اي جديد است و طبيعتاٌ نگراني هاي خاصي را نیز در بردارد. اولياء محترم نیز با حسن نظر به مجتمع انرژی مثبت ، مهم ترين سرمايه ي زندگيشان را با اتکال به الطاف الهي به مسئولين مجتمع مي سپارند و مسئولين نيز با آگاهي کامل از حساسيت و خطير بودن رسالتي که عهده دار شده اند در هيچ بخشي از مراحل تدوين دستور العمل هاي اجرايي و به روز کردن برخي موارد، توجيه دستور العمل ها براي همکاران و دانش آموزان و اجراي بند بند برنامه ها و نظارت مستمر و… قصور نمي كنند.